fredag 4 januari 2013

Nyår

Nyår firade vi tillsammans med våra före detta grannar och en gammal barndomskompis till mig, en av de jag känt absolut längst av dem jag fortfarande umgås med. det var bestämt så att jag och Dennis skulle fixa förrätt och efterrätt, Björståls huvudrätt och Lisa skulle fixa snacks och dricka till barnen. Vi gjorde något sushiinspirerat till förrätt med ris blandat med persilja och parika och till det hade vi kallrökt lax lundat runt avocado- och morotsstavar. Som extra klick hade Dennis gjort en god ärtpuré på gröna ärtor som då skulle vara wasabin i denna kreation. Huvudrätten bestod av potatisterrin med chili- och vitlöksmarinerad nötytterfilé och till det smörstekta kantareller. Till efterrätt hade jag gjort en tiramisu, som faktiskt blev supergod!

Barnen fick McDonald's till middag när Björståls kom vid halv fyra och inga kunde vara nöjdare än de! Vi fick truga lite med Eric, men efter ett tag hade till och med han fått i sig tillräckligt med mat för att orka med kvällen. Sedan gick de och lekte och jag kan ärligt säga att vi inte såg så mycket av dem på hela kvällen. Eric ville spela mitt Nintendo en gång och vi fick sätta på en film åt dem, men annars var alla tre väldigt självgående.

Det var inte vidare roligt väder i Göteborg på nyårsafton och jag funderade allvarligt på om vi kanske skulle ta och skippa det där med att skjuta raketer, men efter huvudrätten konstaterade vi att det i alla fall inte regnade så vi gick ut ändå. vi mötte upp med ett par grannar och alla barnen fick jättetomtebloss som de lekte med. Det stod att de skulle brinna i tre minuter, men jag gissar att de brann i ungefär en minut innan de slocknade. Vi hade även köpt ett paket med vanliga tomtebloss, och fast de inte brann lika länge var de roliga enligt barnen. Dennis hade köpt en större låda med pjäser och en lite mindre med "tjutare", sådana som bara glimmade till i princip, men som tjöt rejält då de for upp. Den större lådan var fin, även om det inte var så stor variation på pjäserna. Men alla var rörande överens om att det var fint. När vi hade städat undan efter oss och tömt våra bubbelglas gick vart och ett av sällskapen upp till sig igen och fortsatte firandet. Lisa skulle iväg på något annat firande inne i stan så hon satte sig på vagnen, medan vi andra tog lite kaffe med avec till tiramisun. När vi var i Italien på bröllop i somras fick vi underbar tiramisu och jag vågar nästan jämföra den jag gjorde på nyår med den. Den i Italien hade små bitar av mörk choklad i sig så jag hade slängt på ett lager hackad mörk choklad på min och det kan vara det som gjorde den, men riktigt god blev den!

Vid tolvslaget gick vi alla ut på balkongen och kollade på alla tiotusentals kronor som sköts upp i luften och bildade ett vackert fyrverkeri och pussades, kramades och önskade varandra ett gott nytt år. Sedan ringdes samtal och efter det gick vi in och satt och pratade till långt in på småtimmarna. Spelade spel gjorde vi också, "Med andra ord" och "När då då", av vilka tjejerna vann det första och Anna det andra. Klockan var nog närmare halv fem innan vi kom i säng och när jag vaknade strax innan tio morgonen därpå var jag allt annat än kry kan jag lova. Lite för mycket vin och alldeles för lite vatten satte sina spår.

Anna och Jonas tog alla kidsen på promenad till McDonald's och därefter åkte de hemåt. Jag och Dennis tog samma promenad och när vi kom hem igen kolla vi, Adara och Lisa på filmen Modig som Adara hade fått i julklapp. Sedan var det tidigt i säng för Adara eftersom hon och Märta hade somnat närmare två natten innan, och vaknat vid nio. Kvart över åtta lade vi Adara och hon somnade direkt, och sov hela natten till strax efter nio dagen därpå (som ju var hennes födelsedag!). Jag och Dennis kollade film och tyvärr blev det inte så tidigt i säng för oss som vi hade önskat utan vi var fortfarande vakna när Lisa kom hem vid halv elva (hon hade varit och träffat en kompis). Men sov gott, det gjorde vi. Liiite synd tyckte jag om Dennis när klockan ringde kvart i sju morgonen därpå, men bara lite - sedan somnade jag om!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar